Přemýšlení staví výše než dovednosti a znalosti, umí přemýšlet v souvislostech
- kriticky hodnotí vše, co se dozvídá; následně pracuje s tím, co se mu jeví jako smysluplné
- postupně nachází svůj vlastní, osobitý způsob myšlení, který dále rozvíjí
- věci neposuzuje izolovaně, ale v širším kontextu a souvislostech
- udržuje si svěží a otevřený přístup k novým věcem, rozšiřuje si možnosti
- zajímá se o principy a logiku věci a nenechá se svázat dogmaty či ideologií
- chybu bere jako přirozenou součást učebního procesu
- hledá optimální řešení
- přijde-li někdo jiný s lepším řešením problému, je připravený se vzdát toho svého
- z hlediska významu staví na první místo rozvoj kritického myšlení, dále úroveň dovedností a teprve nakonec znalosti
Vzdělání vnímá jako užitečný nástroj k uchopování světa
- ví, že dnešní svět se velmi rychle mění a svět se nebude přizpůsobovat jemu, ale on se musí přizpůsobit světu
- chápe, že jde především o to, aby si uměl v životě poradit
- celoživotní vzdělávání pro něj není prázdný pojem, ale cesta, kterou chce žít
- cítí, že pracovat na sobě, získávat nové dovednosti a znalosti je přirozené a v souladu s tím, co znamená být člověkem
- postupně nachází to, co jej opravdu zajímá, a tomu se věnuje do hloubky
Věří, že on sám je tvůrcem svého vlastního života a i svět kolem sebe vnímá jako živý organismus, který se neustále vyvíjí
- ví, co chce, a jde si za tím
- přebírá odpovědnost za vše, co vytváří
- je samostatný, má rád svá vlastní řešení, ale nelpí na nich
- nebojí se přiznat, že něco neví
- přijímá svět takový, jaký je; když mu něco nesedí, tak s tím aktivně pracuje
- nečeká, že jeho problémy za něj vyřeší někdo jiný
- reflektuje, co svým chováním způsobuje
- víc dělá, než mluví
- baví ho poznávat svět
Zajímá se o sebe, o druhé a vůbec o život v celé jeho hloubce a šíři
- zjišťuje, co potřebuje on sám, jeho rodina, škola, společnost a umí tyto potřeby skloubit
- váží si svojí práce i práce druhých
- rozumí, že některé věci nemůže obsáhnout sám; ví, že je součástí celku
- čerpá inspiraci a získává obohacení ze spolupráce s druhými, vytváří společné projekty
- hledá čistá řešení, tzn. taková, která jsou nejen v jeho zájmu, ale jsou užitečná i pro ostatní zúčastněné
- respektuje dohodnuté principy spolupráce s druhými
- zná své místo ve společnosti
- dokáže ocenit různé úhly pohledu na jednu věc